فیلم سینمایی «نویسنده مرده است»

فیلم نویسنده مرده است به کارگردانی شهاب حسینی

فیلم سینمایی «نویسنده مرده است»

فیلم سینمایی «نویسنده مرده است» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی شهاب حسینی و نویسندگی آرش عباسی، اولین تجربه کارگردانی این هنرمند در خارج از ایران و سومین تجربه کارگردانی او پس از فیلم‌های «ساکن طبقه متوسط» و «مقیمان ناکجا» است. این فیلم با حضور بازیگران آمریکایی، جیا مورا و جیمز واگنر ساخته شده و در جشنواره‌های بین‌المللی متعددی شرکت داشته است.

اقتباسی سینمایی از نمایشنامه موفق

این فیلم اقتباسی از نمایشنامه «نویسنده مرده است» نوشته آرش عباسی است که اجراهای صحنه‌ای موفقی نیز داشته است. در این اقتباس، شهاب حسینی از فضاسازی‌های تئاتری پرهیز کرده و شخصیت‌پردازی را عمدتاً از طریق گفت‌وگوها به تصویر کشیده است. او با بهره‌گیری از قابلیت‌های سینما، فضاسازی‌هایی انجام داده که تاثیرگذاری بیشتری را به دنبال دارد.

داستان فیلم

داستان درباره دیدار طولانی یک بازیگر سرشناس سینما که قصد کارگردانی دارد و یک نمایشنامه‌نویس است که فیلمنامه‌ای برای او نوشته است. این دو در یک بازی روانکاوانه پرتنش، دنیاهای به‌ظاهر غیر‌قابل‌دسترس درون یکدیگر را کشف می‌کنند. این فیلم به خوبی قدرت‌نمایی دو عنصر اصلی خلق اثر سینمایی یعنی «کارگردان-بازیگر» و «نویسنده» را به تصویر می‌کشد.

نظر شهاب حسینی درباره فیلم‌سازی بین‌المللی

شهاب حسینی در مورد این فیلم می‌گوید: امیدوارم «نویسنده مرده است» را به عنوان بذری در نظر بگیرید که بتوانیم از داستان‌های نویسندگان بزرگ ایران، آثاری را برای مخاطبان جهانی آماده کنیم. هرچند تبدیل داستان‌های کهن ایران به آثاری برای مخاطبان بین‌المللی ساده نیست، اما تلاشم این است که فرهنگ و تاریخ غنی ایران را از طریق سینما منتقل کنم.

ویژگی‌های فنی و هنری فیلم

فیلم «نویسنده مرده است» حدود ۶۷ دقیقه زمان دارد که آن را بیشتر در قالب هنر و تجربه قرار می‌دهد. نقش‌های این فیلم توسط زهره شکوفنده و منوچهر والی‌زاده دوبله شده‌اند. شهاب حسینی با انتخاب زوایا و قاب‌های خاص و بهره‌گیری از میزانسن‌های سینمایی، توانسته قابلیت‌های دراماتیک این اثر را تقویت کند.

پیام کارگردان

شهاب حسینی تاکید می‌کند که هدف او از فیلم‌سازی بین‌المللی، انتقال فرهنگ ایرانی به سایر ملل است. او می‌گوید: از شاهنامه و آثار بزرگانی چون مولوی، نظامی و ابوسعید ابوالخیر گرفته تا نویسندگان معاصر، ایران گنجینه‌ای از داستان‌های غنی دارد که می‌تواند الهام‌بخش آثار سینمایی بین‌المللی باشد.