گزیده نقد سحر عصر آزاد بر فیلم سینمایی «شین»

صحنه‌ای از فیلم سینمایی شین با حضور بازیگران

مگر ظلم فراموش می‌شود

فیلم سینمایی «شین» درامی است دلهره‌آور با مایه‌های ترسناک که تلاش شده با تکیه بر یک ماجرای واقعی از بستری ایرانی برای بسط مفهوم ظلم و تاوان سنگین آن از گذشته تا حال بهره ببرد.

«شین» از آثار متأخر ساخته‌شده در این ژانر است که از یک ماجرای واقعی وام گرفته، به قلم شهرام ابراهیمی و میثم کزازی نوشته شده و با کارگردانی کزازی به عنوان اولین تجربه سینمایی ساخته شده است. فیلمی که حول محور خانه‌ای مرموز و متروکه پیش می‌رود که با ورود چند تازه‌وارد، پرده از راز یا به گفته بهتر، ظلمی که در گذشته این خانه روا شده، برداشته می‌شود.

در طول فیلم و مسیر پهن‌شدن تدریجی تور قصه، با کاراکترهای متعددی مواجه می‌شویم که به نظر می‌آید حضوری کاربردی تنها در جهت ردوبدل‌شدن اطلاعات و پیشبرد درام دارند، اما ارتباط آنها با لایه اولیه قصه به درستی برقرار می‌شود.

همچون حضور به‌اندازه کاراکتر شهاب حسینی، نگاه ناظر او که در خانه متروکه از دست طلبکارها مخفی شده، ابتدا شبهه‌برانگیز به نظر می‌آید. اما بعد از اعلام حضورش، قرار است خیال مخاطب از وجود روح و نیرویی ماورایی در خانه راحت شود! درحالی‌که از این پس، حضور محسوس روح شیرین در خانه بیشتر خودنمایی کرده و دلهره و تعلیقی فراتر را به درام تزریق می‌کند.

در بخش میانی که قرار است نوعی ارتباط ذهنی بین نوشین و حنا با روح سرگردان شیرین در خانه برقرار و به کشف راز گذشته به‌واسطه فلاش‌بک‌های نوشین منجر شود، این روند و ریتم کلی فیلم با کندی و سؤال‌هایی پیش می‌رود.

می‌توان «شین» را تجربه‌ای قابل‌قبول برای حرکتی رو به جلو در گونه فیلم‌های دلهره و وحشت‌آفرین ایرانی دانست. فیلمی که امتیاز مهمی از وجوه فنی، تکنیکی و بصری وارد کار کرده؛ از فیلم‌برداری، طراحی صحنه، لباس و موسیقی تا ترکیبی جذاب از بازیگران حرفه‌ای گذشته و حال، حتی در نقش‌های فرعی با حضوری به اندازه (بازی در سکوت جمشید هاشم‌پور نمونه برجسته آن است) و کارگردانی که اولین حضورش قابل‌تأمل است.